|
Úvaha |
|
Úvaha se zpravidla týká známých skutečností. Podobně jako výklad osvětluje nějaký problém, ale na rozdíl od výkladu vychází pouze ze zkušenosti a z logického uvažování autora. Na začátku stanovíme otázky, které podněcují k přemýšlení, pak uvedeme vlastní názory, dále argumenty na podporu uvedených názorů a vše shrneme. Z úvahy je většinou zřejmé, jak autor uvažuje, rozebírá a hodnotí problémy, zaujímá stanovisko, vyvozuje závěry, navrhuje řešení.
|
zápis
|
Plastic: transparentní, vodůodolné silné lepidlo pro lepení tuhých plastů
Návod k použití:
Naneste tenkou vrstvu lepidla na jeden z povrchů (musí být čistý, suchý a odmaštěný) a okamžitě spojte materiály dohromady. Pojené části musí být pod tlakem minimálně 3 hodinách. Může být použit až po 24 hodiny, kdy dosáhne největší tvrdosti.
Důležité: Nanášejte pouze při 5°C. Není vhodný na PE a PP. Nežádoucí kapky okamžitě odstraňte acetonem. Skladujte na suchém a chladném místě.
žáky necháme pracovat ve dvojicích a prvním úkolem je pozorně si návod přečíst, najít chyby a opravit je
společně si zkontrolujeme, zda jsme našli všechny nesrovnalosti
pokusíme se společně napsat úvahu na téma „Jak nám pomáhají návody“
na základě zjištěných informací společně vytvoříme otázky, nad kterými se chceme zamyslet
nyní necháme dvojice, aby napsali vlastní názory na položené otázky
argumenty na podporu uvedených názorů jsme vlastně již mohli získat při rozboru našich návodů
závěrem bychom měli vše shrnout
na webových stránkách lze nalézt různé úvahy, a proto v další fázi lze nechat žáky takové úvahy hledat a hodnotit zda obsahují osnovu, podle které jsme pracovali
na závěr je můžeme nechat napsat úvahu na vlastní téma
|
příloha
|
Návody (úvaha)
Když si v obchodě koupím nějaké zboží a přečtu si jeho návod, napadne mě, jestli jsou podmínky v návodech splnitelné a jestli jim můžeme věřit.
Osobně si myslím, že už při nákupu si mám návod pečlivě prostudovat, a pokud bude návod nesmyslný, raději si tento výrobek nekoupím.
Většina návodů je podle mého názoru jasná a stručná, ale naopak některé jsou zbytečně zdlouhavé, chaotické a nesrozumitelné. Návody jsou často psané velmi malým písmem a pro staré lidi pak obtížně čitelné.
S jedním velmi podivným návodem jsem se setkala ve škole na lepidlo Plastic. Byla tam uvedena např. tato nesmyslná věta: „Nanášejte pouze při 5 °C.“ To tedy znamená, že při kterékoliv jiné teplotě nebude lepidlo použitelné. Chce snad výrobce, abych lepila v ledničce nebo čekala na zimní období? Další závažný nedostatek tohoto návodu byly použité zkratky PE, PP. Myslím, že jsou nesrozumitelné a málokdo ví, co znamenají.
Podle mého názoru by výrobci měli klást větší důraz na psaní návodů, neboť stručný a hlavně srozumitelný návod by měl být součástí každého výrobku.
|
příklad
žákovské
práce podle
uvedeného
návodu |
|
|