 |
Výpisky |
|
zkontrolujeme výtah jednotlivých dětí a nyní začíná velmi individuální práce, neboť na konci týdne by měli být schopni napsat slohovou práci, proto ji musíme začít připravovat
žáci se nám rozdělili do tří skupin
A – zvládli dobře vypracovat výtah (doma jim třeba i někdo pomohl), ti mohou začít pracovat na výpiscích
B – domácí úkol splnili, ale špatně, je jim nutno výtah znovu vysvětlit
C – domácí úkol nevypracovali – tudíž obvykle nic neumí
všem vysvětlíme pojem výpisky, zapíšeme do sešitu, můžeme jim ukázat již všechny tři formy: text, výtah, výpisky
skupinu A necháme vytvořit výpisky z jejich textu
skupina B i skupina C musí nejprve vytvořit správný výtah, a tak každý sám opět pracuje po jednotlivém odstavci nebo podle toho, co má špatně; teprve až napíší výtah a pochopí zkrácení textu, může přejít na výpisky
poslední den píšeme sloh a žáci si mohou vybrat, zda výtah nebo výpisky.
|
4 hodiny individuální práce |
Zápis do sešitu:
Výpisky slouží k uchování důležitých nebo pro nás zajímavých údajů a myšlenek z knih a časopisů. Nutí nás, abychom při četbě přemýšleli. Usnadňují studium odborné literatury tehdy, jsou-li výstižné, stručné a přehledné. Zpravidla jde o záznam v heslech, nikoli v souvislých větách. Výpisky na rozdíl od výtahu nemusí svým obsahovým uspořádáním sledovat stavbu studovaného textu. |
zápis
 |
Smilodon
je masožravec
vyhynul
byly objeveny nálezy fosilií smilodona v asfaltovém jezeru, původně to bylo napajedlo
byl druhem machairodontů, žil v Severní a Jižní Americe v době před 1.6 milionu let až před 8 000 lety
byl kočkovitá šelma
dlouhé a ostré špičáky
potravu nelovil, živil se mršinami, ty roztrhal špičáky
nebyl vybaven na dlouhý běh
měl krátké nohy a velikou postavu
mohl tlamu otevřít na 120 stupňů
vyhynutí nejspíše souviselo s vymizením tlustokožců – hlavní potrava
když musel lovit, mohla být kořist větší než on, protože ji rozsápal špičáky
|
výpisky vypracoval
žák s SPU |
|
 |